“Escoles obertes, escoles segures”

Ahir el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, juntament amb el Departament de Salut, van fer una roda de premsa explicant com serà el retorn a les aules a partir del setembre.

Segons van informar, el Govern es compromet a satisfer la necessitat que els alumnes tenen de tornar a l’escola. Al setembre tots els centres educatius del país obriran amb total normalitat i el 14 de setembre es tindran les escoltes obertes i amb totes les garanties de seguretat.

En aquesta compareixença van avançar que el curs 2020-2021 serà presencial. I, per aquest motiu, s’ha treballat en un protocol de seguretat des d’on s’agrupen les mesures higièniques, els hàbits, les ajudes i les inversions.

 

Mesures de seguretat i organitzatives per a la tornada a l’escola

Les aules han de ser un entorn segur, per tant, caldrà que es compleixin els següents punts:

  • Mesures d’higiene, com les que ja apliquem a casa.
  • Hi haurà més professorat que permetrà incrementar el número de grups, per reforçar l’atenció a l’alumnat. El curs 20-21 tindrà una part molt importat de reforç i de recuperació.
  • Avançar amb el Pla d’educació digital que permetrà, en cas d’un eventual confinament d’un grup, seguir les classes de forma virtual, en un període màxim de 48 hores.
  • Principis organitzatius. Hi haurà d’haver diversos horaris d’entrada i sortida dels centres, en funció dels accessos que tingui. Hi haurà d’haver diverses hores del pati.

 

Les classes es faran en grups estables, com la família

Es tracta d’organitzar els centres en grups estables d’alumnes, amb els seus professors i professionals referents, que tenen una relació propera i molt quotidiana. Això permet que no sigui necessari requerir la distància física interpersonal de seguretat establerta en 1,5m entre els integrants del grup. Es preveu que no serà necessari l’ús de la mascareta en aquests grups de convivència estables. Si terceres persones s’han de relacionar amb aquests grups (ex: professors especialistes) sí que hauran de complir les mesures de protecció individual, especialment el manteniment de la distància física de seguretat de 1,5 metres i, quan no sigui possible, l’ús de la mascareta.

 

Els hàbits higiènics a l’escola
  • Rentar les mans.
  • Promoure sempre que es pugui la realització d’activitats a l’aire lliure, minimitzant la permanència en espais tancats durant llargs períodes de temps, especialment entre els grups d’edats més petites.
  • La mascareta no serà obligatòria mentre s’estigui en el marc del grup de convivència estable, però sí quan s’estigui fora del grup i no es pugui garantir la distància interpersonal de seguretat.
  • Vigilància de símptomes per part de les famílies, evitant portar els infants a l’escola en cas que presentin, ells o algun dels convivents, símptomes d’infecció (febre de >37,5º, tos, dificultat respiratòria, mal de panxa, diarrees, mal de coll…).

 

Inversions extraordinàries per fer front a l’emergència educativa

Per tal que això sigui possible, calen unes inversions excepcionals per intentar recuperar el temps perdut, per posar-nos al dia, i per poder fer una atenció més personalitzada a tots i cadascun dels alumnes i així corregir l’accentuació de les desigualtats educatives i les sacsejades emocionals que la Covid-19 i el confinament han provocat. Per això el Govern de la Generalitat de Catalunya es compromet a destinar 370 milions d’euros a l’educació, uns diners que no estaven previstos en el pressupost 2020 i també promet la contractació d’un mínim de 5.000 professionals:

– 233 milions per la contractació de nou professorat i personal d’atenció educativa.

– 33 milions pel Pla de millora de necessitats educatives.

– 103 milions pel Pla d’educació digital.

 

Escurcem els terminis del Pla d’Educació digital

El Departament d’Educació tenia previst desplegar el Pla d’Educació Digital de Catalunya en 5 anys, i ara es farà en 3. Per això, el Govern farà una inversió de 103 milions del Pla digital en l’actual Pressupost per al 2020. Amb això es dotarà els centres educatius perquè cada alumne de 3er i 4rt d’ESO, Batxillerat i FP pugui disposar d’un dispositiu.

Per això, el curs 2020-2021 també serà el curs de l’acceleració de la transformació digital del sistema educatiu públic de Catalunya, amb una inversió inicial de 82 milions d’euros.

ALTRES NOTICIES

Comments are closed.