Territori adjudica les obres del nou tram 2+1 de la C-35 entre Sant Celoni i Riells i Viabrea

El Departament de Territori ha adjudicat, per un import total de 8,4 MEUR, les obres de transformació de la C-35 com a carretera 2+1 entre Sant Celoni i Riells i Viabrea, que incorpora també la configuració d’una via ciclista paral·lela a la C-35 i la GI-552 entre aquests municipis. Es preveu que aquesta obra, finançada en part mitjançant fons europeus REACT, comenci durant l’estiu i tingui una durada de 12 mesos. Aquesta actuació s’emmarca en el Programa 2023-2030 de carreteres 2+1 del Departament, que consisteix en la conversió de vies convencionals a aquest nou model per a reduir l’accidentalitat en xocs frontals, un dels tipus que més víctimes mortals i greus causa.

Així, l’obra forma part de la transformació de la C-35 en una carretera 2+1, tot donant continuïtat al tram que va entrar en servei aquest hivern entre Sant Celoni i Vilalba Sasserra. A més, s’inclou dins d’un conjunt d’actuacions de millora de la seguretat viària que el Departament està desplegant en aquest eix de comunicació, per valor de més de 31 MEUR, com l’obra de reordenació d’accessos als polígons industrials de Sant Celoni situats al voltants de la C-35, actualment en execució.

D’altra banda, el projecte incorpora la construcció d’una via segregada del trànsit rodat per a ciclistes i vianants, per a promoure una mobilitat activa i descarbonitzada en els desplaçaments quotidians. Paral·lelament, atès l’entorn natural i paisatgístic pel qual discorre, es configura també com un itinerari d’interès turístic i d’oci.

Les obres ara adjudicades abasten un tram de 4,5 quilòmetres, que s’inicia a la rotonda amb la carretera de Gualba a Sant Celoni i finalitza a la nova rotonda de la Batllòria. En aquesta actuació, podem distingir les actuacions següents:

  1. En un tram inicial, es preveu una millora dels accessos existents i la implantació d’un separador de fluxos mitjançant un zebrat central. A continuació, en un tram d’uns 2 quilòmetres, s’eixamplarà la carretera per a configurar un tercer carril addicional, per a permetre l’avançament de vehicles amb òptimes condicions de seguretat viària, sense necessitat d’ocupar el carril del sentit contrari, i es creen, així, dos trams d’avançament segur, un per sentit de circulació.
  1. Entre la rotonda amb la BV-5115 i la nova rotonda de Riells i Viabrea es preveu un separador de fluxos que, a més de reforçar la separació entre sentits de la circulació, permet l’eliminació dels girs a esquerres i afavorir també la seguretat viària.
  1. Es preveu la rehabilitació i millora del ferm al llarg de tota l’actuació i l’actualització d’elements de seguretat com la senyalització, l’abalisament, el drenatge i els sistemes de contenció.
  1. El nou itinerari ciclista discorre entre Sant Celoni i la Batllòria pel costat sud de la C-35, seguint el seu corredor, i entre la Batllòria i Riells i Viabrea l’itinerari ciclista creua la C-35 i discorre pel corredor de la carretera GI-552.

Inversió de 660 MEUR

La Generalitat ha aplicat en els últims anys el sistema 2+1, inspirant-se en l’experiència de Suècia, país capdavanter en seguretat viària, amb resultats positius. Mitjançant el programa 2023-2030, el Govern vol estendre aquest model a 400 quilòmetres d’una vintena de carreteres de la xarxa de la Generalitat, amb una inversió global de 660 MEUR. Es calcula que aquestes intervencions permetran reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.

El sistema 2+1 consisteix en configurar diferents trams amb tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que en tot moment disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació.

Així, incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera guanya funcionalitat i fluïdesa de la circulació.

Los comentarios están cerrados.